سه شنبه 20 آذر 1397 - 4:40
کد مقاله : 2039
تاريخ انتشار : جمعه 7 شهریور 1393 - 13:48
چربیها
چربیها

چربیها در طعم ، بو ، حالت دادن و دلپذیری و مزه غذا سهیم می باشند و به شما کمک می کندکه سیر بمانید و نیز در جذب ویتامینهای محلول در چربی مثل A ، D ، K ، E شرکت می کنند .

در حالیکه بدن ما اکثر چربیهای مورد نیاز را تولید می کند ، مامحتاج چربی غذاهائی هستیم که اسیدهای چرب ضروری مانند اسیدهای آلفا لینولئیک و لینولنیک را برای ما تهیه می کنند این اسیدهای چرب در سالم نگهداشتن پوست ، رشد نرمال بدن و اعمال ایمنی ما نقش دارند همچنین کمک به پیشگیری از بیماری های مزمن وابسته به سن مثل بیماریهای قلبی و آلزایمر می کند . نقشهای دیگر آن شامل تهیه انرژی روزانه بدن ما ، حمایت و حفاظت از اندامهای داخلی بدن ، کمک به تنظیم درجه حرارت بدن و چرب کردن بافتهای ما می باشد .

چربی متراکم ترین شکل انرژی می باشد که هر گرم آن 9 کالری انرژی ایجاد می کند و دو برابر کربوهیدراتها و پروتئین ها می باشد .

چاقی نه تنها خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد بلکه خطر ابتلا به فاکتورهای خطر همراه با بیماری قلبی شامل کلسترول بالا را نیز افزایش می دهد . دو نوع کلسترول وجود دارد : کلسترول بد یا LDL و کلسترول خوب یا HDL . سطح بالایHDL خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش میدهد در حالیکه سطح بالای LDL خطر ابتلا را افزایش می دهد یعنی شما باید HDL بالا و LDL پائین خون داشته باشید .

انواع چربیها :

1)   چربیهای اشباع : در حدود 8 تا 10 درصد کالری مصرفی رروزانه باید از این نوع چربی باشد این چربی سبب افزایش سطح چربی تام و کلی خون و سطح LDL می شود که در گوشت قرمز ، ماکیان ، محصولات لبنی پرچرب و روغنهای گرمسیری وجود دارد . دیگر منابع آن شامل چربی خوک ، کره ، چربی گوشت قرمز ، پوست جوجه و بوقلمون ، روغن نخل یا روغن کرنل نخل ، روغن نارگیل و کره کاکائو می باشد .

2)   چربیهای ترانس : سبب افزایش کلسترول تام شده باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می شود . موقعی تولید می شود که هیدروژن به روغن سبزیجات که مایع می باشد اضافه شده و تبدیل به روغن جامد می گردد . اگر روغنی پسوند هیدروژنه یا شورتنینگ داشته باشد نشان دهنده ترانس بودن آن است که در شورتنینگ و سبزیجات بعضی از روغن های مارگارین ، انواع بیسکویت و پنیر ، شیرنی جات ، فست فودها و غذاهای سرخ شده با روغن جامد موجود می باشد .

3)   چربیهای غیر اشباع : بعضی از مردم تصور می کنند چون پیشنهاد می شود که برای سلامتی قلب خود مصرف چربیها را محدود کنید ، همه انواع چربی برای قلب مضر می باشد ولی خلاف این گفته درست است ، ثابت شده که اسیدهای چرب غیر اشباع سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می شوند .

الف » چربیهای غیر اشباع تک زنجیره ای : سبب کاهش کلسترول تام خون شده در صورتیکه روی سطح HDL موثر نمی باشد .

10تا 15 درصد کالری روزانه باید از این نوع چربی باشد که روغن کانولا ، روغن زیتون و روغن بادام زمینی را شامل می شود .

ب » چربیهای غیر اشباع چند زنجیره ای : سبب کاهش کلسترول تام و سطح HDL خون شده که نباید از 10 درصد کالری مصرفی روزانه از این نوع چربی باشد و در روغن سبزیجات و آجیل وجود دارد که منابع آن شامل روغن ذرت ، روغن لوبیای سویا ، روغن تخم کتان ، روغن کنجد ، روغن آفتاب گردان و روغن کاجیره (SAFFLOWER) می باشد . 

گردآورنده ي خبر : دكتر علي بابايي رباطي

ارسال نظر




The answer is

اين وب سايت محصول شركت نرم افزاري جادوي فكر،توليد کننده سیستم ها و بسته های ترم افزاری مي باشد.